HY's mooi is gespecialiseerd in het geheel of gedeeltelijk reviseren en restaureren van de Citroën type H. U kunt bij ons kiezen uit de volgende soorten programma's
- Totale revisie Hierbij nemen we uw wagen1 geheel onderhanden:
- We nemen de complete voortrein [het paard] uit en demonteren alle daarop aangebrachte systemen, zoals remmen, stuur, koeling, elektra.
Alle onderdelen worden schoongemaakt en geïnspecteerd. Slechte onderdelen worden vervangen door nieuwe of nieuw gereviseerde. Indien nodig laten we de motor en de versnellingsbak reviseren.
- Ondertussen halen we alle onderdelen zoals deuren, ramen, dashboard en bedrading van de carrosserie. Vervolgens laten we de carrosserie stralen, zodat alle roest- verf- en plamuurlagen worden verwijderd. Dan worden er waar nodig nieuwe stukken in gelast.
- Als vervolgens de voortrein en de carrosserie klaar zijn, worden deze weer samengebracht tot een wagen.
- Dit geheel gaat naar de spuiter die er een professioneel verfsysteem op aanbrengt. Na het spuiten komt de wagen bij ons terug voor het afbouwen en de eindcontrole.
- Tenslotte laten we de onderzijde en de holle delen "Dinitrollen"
- Hierna is uw HY klaar om de weg op te gaan.
- Na 1.000 km komt de HY terug voor een kleine beurt waarbij samen met u we de laatste punten nalopen.
- Deel revisie Naast zo'n totale revisie kunt U bij ons ook terecht voor een gedeeltelijke revisie. Daarbij pakken we een van de subsystemen van uw HY aan en reviseren alle onderdelen hiervan. De deelrevisies die u bij ons kunt laten doen zijn:
- Verlichting en bekabeling De bekabeling van de HY is altijd een zwak punt.
- Remmen Het remsysteem van een HY is gebaseerd op de techniek van de jaren '50. Zo heeft de HY geen
- nieuw gereviseerde remcilinders, en een nieuwe of gereviseerde hoofdremcilinder;
- nieuwe remleidingen en remslangen en remschoenen.
- Rembekrachtiger
- Ontsteking Ook de ontsteking op de HY heeft nog de mechanica van de jaren '50 - '60. Het kan
- 12-volt start- & laadsysteem Het 12 volt start- en laadsysteem van de HY kent diverse uitvoeringen. Zo hebben bijv. de oude typen HY een gelijkstroomdynamo, terwijl de "modernere" wagens een wisselstroomdynamo hebben. Voor deze onderdelen is door Citroën nooit en speciaal onderhoudsprogramma opgezet en in vele wagens zijn de componenten er slecht aan toe.
- Startmotor en startrelais
- Dynamo, V-snaar en spanningsregelaar
- Nieuwe 12V [accu]kabels
- Indien nodig vervangen we ook de accu en leveren we een druppellader waarmee u de accu bij langdurige stilstand op spanning kunt houden.
- Brandstof Het brandstof systeem is een van de meer eenvoudige systemen van uw HY.
- Motor Dit is het kloppend hart van uw HY.
- Versnellingsbak Drie versnellingen en een achteruit, daar moet uw HY het mee doen!
- Koeling Vele HY's kampen met koelproblemen. Bij kleine ritjes in ons koude Nederland
- Stuur
- Fusees & aandrijfassen De HY heeft een heel apart fusee systeem, dat is afgekeken van de Traction.
- Achteras Bij uw HY zit vrijwel alle mechanica aan de voorzijde van de wagen. Aan de achterzijde zitten -naast de achterwielen en -remmen- alleen nog twee achterassen met torsieveren.
- Tectyleren Voor het behoud van de wagen is het aan te raden de onderzijde van uw HY èn de vele
- Schoonspuiten van de onderzijde van uw HY om al het vuil en oude beschermlagen te verwijderen;
- Zo nodig bijwerken8 van de onderzijde;
- Aanbrengen Dinitrol.
- Plaatwerk Citroen heeft met de golfplaat voor de HY een ingenieuze oplossing bedacht om met heel dun plaatwerk toch een grote bus te kunnen maken. Helaas was dit plaatwerk niet berekend op een levensduur van meer dan 30 jaar. Vele bussen hebben nu dan ook plaatwerk- en roestproblemen. Inmiddels zijn er veel reparaties die we voor u kunnen doen. Hieronder twee veel voorkomende reparaties:
- Verkoopklep Vanaf de beginjaren van de HY was deze bus al populair bij kleine verkopers en marktlieden. Deze lieten vaak aan de zijkant een klep inbouwen. We hebben het truckje inmiddels door en kunnen voor u een hoge of lage klep inbouwen.
- Neusplaat Een kwetsbare plek bij de HY is de neusplaat achter de koplampen. Wij kunnen hier voor u een reparatieplaat inzetten. We slijpen het oude deel uit en zetten er een nieuw stuk golfplaat in. Hierna monteren we de koplampsteun en alles is weer in orde.
- Imperiaal
- Onderhoud en reparaties Op veler verzoek van bestaande HY-eigenaren, kunt u nu bij ons ook terecht voor reparaties en onderhoud aan uw HY! Maar let op, het sleutelen aan een oude HY werkt in de praktijk toch wel heel anders dan het uitvoeren van reparaties aan moderne auto's.
- Een klant komt bij ons binnen met de vraag of wij ook nog even willen kijken naar dat ene achterlicht op zijn HY dat niet meer werkt. Bij een moderne auto zou het in zo'n geval voor 99% zeker zijn dat het lampje zelf kapot is. Na 10 minuten is dat euvel verholpen.
Bij de HY is de kans veel groter dat het helemaal niet aan het lampje ligt, maar dat de draadboom ergens gebroken is, of dat na 30 jaar de lamphouder geen massa meer maakt. Dat achterliggende probleem opsporen en oplossen kost flink wat meer tijd -en dus geld- dan het simpelweg vervangen van een lampje. - Citroën heeft destijds voor de HY een heel boekwerk9 gemaakt met daarin allerlei standaard reparatietijden. Zo staat er voor het wisselen van een uitlaatspruit 48 minuten. Dat is prima te doen, MITS... alle bouten en moeren nog in goede staat zijn en dus netjes loskomen. De praktijk leert dat na 30 jaar de moeren sterk geroest zijn en vaak zo vast zitten dat bij demontage een aantal van de bouten afbreekt. Is dat bij uw HY het geval, dan kost de reparatie veel meer dan die 48 minuten.
- Enige tijd geleden werden we gebeld door wanhopige HY-rijder. Hij was al drie maanden bezig zijn voorremmen goed te krijgen en dat lukte maar niet. Inmiddels was alles vernieuwd, maar HY bleef zitten met een te groot remverschil. Toen deze wagen bij ons op de brug stond, viel ons op dat de achterste remplaat scheef stond. Bij nader onderzoek bleek dat de veren van de handremhevels verkeerd gemonteerd waren. Toen we dat hadden opgelost, was het remprobleem over. Klant blij, wij blij!
- Meesleutelen+ Sinds enige tijd bieden wij u als HY's mooi de mogelijkheid om "Mee te sleutelen". Wat houdt dat in?


Bij deze deelrevisie halen we het complete remsysteem van rempedaal tot ontluchtingsnippel van de wagen. U krijgt:











Het Dinitrollen gaat in 3 stappen:


Hier 3 praktijkvoorbeelden om dat te illustreren:
Deze voorbeelden laten zien dat het plegen van onderhoud en reparaties aan uw HY toch ook vaak een gezamenlijk avontuur is. Vooraf weten we geen van beiden precies welke verassingen we tegen gaan komen en soms zit het mee, maar soms kan het ook flink tegen zitten. Overleg gedurende de klus is dus belangrijk. Wij houden u op de hoogte van de vorderingen en eventuele verassingen, waarbij we dan samen overleggen hoe nu verder. Op deze wijze willen wij graag aan uw dierbare HY sleutelen.
Tijd is geld De basis achter deze nieuwe dienst is dat een reparatie aan een HY voor een groot deel bestaat uit arbeidsuren, en die arbeidsuren zijn duur. Dus dachten wij, kunnen we iets verzinnen waarbij de eenvoudige werkzaam¬heden door de klant zelf worden gedaan. Hiermee wordt onze werktijd minder en dus het factuurbedrag lager. We hebben dit idee nu een aantal keren uitgevoerd en het werkt prima, sterker, naast het feit dat het voor u een geldbesparing oplevert, blijkt dit mee sleutelen nog een aantal positieve bijeffecten te hebben.
Meesleutelen = meebeslissen
Tijdens de werkzaamheden aan uw HY zijn er regelmatig momenten waarop keuzes gemaakt moeten/kunnen worden. Bijvoorbeeld: Als tijdens het werken aan uw remmen blijkt dat de handremkabel eigenlijk ook slecht is, kunnen we direct met u overleggen of we deze meteen moeten vervangen, of dat u die kabel toch nog even wilt laten zitten. Maar soms zijn er ook keuzes t.a.v. de wijze van repareren of de vraag wat u zelf kan oplossen of niet. Wanneer u meesleutelt bespreken wij deze zaken direct met u en kunt u een veel betere afweging maken t.a.v. de mogelijkheden.
Meesleutelen = praktisch leren
Als u meesleutelt, staat u met uw neus overal bovenop. Hierdoor leert u veel over uw eigen wagen en hoe u zaken eventueel een volgende keer zelf kunt repareren. Dit werkt in de praktijk prima, zeker ook omdat wij het leuk vinden u van alles te vertellen over de onderdelen die gerepareerd worden.
Meesleutelen = zelf sleutelen
En u kunt het meesleutelen ook gebruiken om zelf, onder toezicht, te sleutelen. Zeker als u zelf wel een beetje weet hoe een reparatie uitgevoerd moet worden, maar nog wat onzeker bent, kunt u dat deel zelf repareren op aanwijzingen en met hulp van ons.
Voetnoten:
1 Indien u nog geen eigen HY heeft, kunnen wij er ook een voor u zoeken.
2 Eventuele niet standaard accessoires kunnen we weer op een veilige manier aansluiten.
3 Wanneer heeft u voor het laatst een druppeltje olie op het viltje onder de rotor gedaan...?
4 Voor de dieseluitvoeringen reviseren we de brandstofpomp en vernieuwen de inspuiters.
5 De diesel is veelal van Indenor.
6 We gaan er daarbij van uit dat het pignon en kroonwiel nog goed is en teruggeplaatst kan worden.
7 Helaas worden er nog geen nieuwe tripodehuizen of de kogels gemaakt. Als deze onderdelen slecht zijn, moeten we van een andere buis een beter exemplaar zien te vinden.
8 Voordat er echt "ge-Dinitrolt" kan worden, moeten de eventuele slechte plekken in het chassis worden verholpen.
9 Dit is handboek 208390.