Wat doen wij?

HY's mooi is gespecialiseerd in het geheel of gedeeltelijk reviseren en restaureren van de Citroën type H. U kunt bij ons kiezen uit de volgende soorten programma's

  1. Totale revisie
  2. Hierbij nemen we uw wagen1 geheel onderhanden:
    • We nemen de complete voortrein [het paard] uit en demonteren alle daarop aangebrachte systemen, zoals remmen, stuur, koeling, elektra.Een nog te reviseren Citroen HY Alle onderdelen worden schoongemaakt en geïnspecteerd. Slechte onderdelen worden vervangen door nieuwe of nieuw gereviseerde. Indien nodig laten we de motor en de versnellingsbak reviseren.
    • Ondertussen halen we alle onderdelen zoals deuren, ramen, dashboard en bedrading van de carrosserie. Vervolgens laten we de carrosserie stralen, zodat alle roest- verf- en plamuurlagen worden verwijderd. Dan worden er waar nodig nieuwe stukken in gelast.
    • Als vervolgens de voortrein en de carrosserie klaar zijn, worden deze weer samengebracht tot een wagen.
    • Dit geheel gaat naar de spuiter die er een professioneel verfsysteem op aanbrengt. Na het spuiten komt de wagen bij ons terug voor het afbouwen en de eindcontrole.
    • Tenslotte laten we de onderzijde en de holle delen "Dinitrollen"
    • Hierna is uw HY klaar om de weg op te gaan.
    • Na 1.000 km komt de HY terug voor een kleine beurt waarbij samen met u we de laatste punten nalopen.

    Terug naar boven

  3. Deel revisie
  4. Naast zo'n totale revisie kunt U bij ons ook terecht voor een gedeeltelijke revisie. Daarbij pakken we een van de subsystemen van uw HY aan en reviseren alle onderdelen hiervan. De deelrevisies die u bij ons kunt laten doen zijn:

    1. Verlichting en bekabeling
    2. De bekabeling van de HY is altijd een zwak punt.Een oude auto De draden zijn erg dun en zeker als er naderhand aan geknutseld is, geeft het systeem vaak storingen. Bij deze deelrevisie verwijderen we alle oude kabels en leggen een compleet nieuwe kabelboom in uw HY2 En als we dan toch aan het 12 Volt systemen werken, kijken we meteen alle lampen na en vervangen deze als dat nodig is.

    3. Remmen
    4. Het remsysteem van een HY is gebaseerd op de techniek van de jaren '50. Zo heeft de HY geenDe trommel remmen van een Citroen HY rembekrachtiger en geen remschijven, maar een grote hoofdremcilinder met rondom remschoenen. Het systeem kan goed werken mits goed afgesteld en voldoende onderhouden.
      Bij deze deelrevisie halen we het complete remsysteem van rempedaal tot ontluchtingsnippel van de wagen. U krijgt:
      • nieuw gereviseerde remcilinders, en een nieuwe of gereviseerde hoofdremcilinder;
      • nieuwe remleidingen en remslangen en remschoenen.
      Bij deze revisie tappen we standaard het schroefdraad van de wielbouten en wielmoren weer op, zodat u hierna de wielen gemakkelijk kunt monteren. Als u dat wil, laten we uw wielmoeren geel pacificeren. Indien gewenst, kunnen we bij deze revisie ook de wiellagers nakijken en/of vervangen. Als uw HY is voorzien van een remdrukbegrenzer, kijken we die ook na.

    5. Rembekrachtiger
    6. Citroen HY stop teken En als u dan toch nog vindt dat u te hard op het pedaal moet drukken voor een goede remvertraging, kunnen we bij u een rembekrachtiger inbouwen. U krijgt ergens voorin een extra "trommel" waardoor u minder hard hoeft te trappen. Om het originele karakter van uw HY zoveel mogelijk te bewaren, bouwen we dit systeem zo in dat u altijd terug kunt naar de originele situatie.

    7. Ontsteking
    8. Ook de ontsteking op de HY heeft nog de mechanica van de jaren '50 - '60. Het kanDe bougie van een Citroen HY goed werken, mits goed afgesteld en onderhouden3. Revisie houdt in: Nieuwe puntjes, bougies, bougiekabels, rotor en rotorkap. Een optie is het oude ontstekingshuis te vervangen door een moderne elektronische 123 ontsteking. Deze is speciaal voor de HY ontwikkeld en werkt uitstekend. De motor loopt rustiger en start beter.

    9. 12-volt start- & laadsysteem
    10. Het 12 volt start- en laadsysteem van de HY kent diverse uitvoeringen. Zo hebben bijv. de oude typen HY een gelijkstroomdynamo, terwijl de "modernere" wagens een wisselstroomdynamo hebben. Voor deze onderdelen is door Citroën nooit en speciaal onderhoudsprogramma opgezet en in vele wagens zijn de componenten er slecht aan toe.De snelheidsmeter van een Citroen HY Je merkt dat aan het slecht starten, het niet voldoende laden van de accu en een laadstroommeter die in het geblokte of zelfs rode gebied staat. Bij een revisie van dit systeem krijgt u een nieuwe of nieuwe gereviseerde
      • Startmotor en startrelais
      • Dynamo, V-snaar en spanningsregelaar
      • Nieuwe 12V [accu]kabels
      • Indien nodig vervangen we ook de accu en leveren we een druppellader waarmee u de accu bij langdurige stilstand op spanning kunt houden.

    11. Brandstof
    12. Het brandstof systeem is een van de meer eenvoudige systemen van uw HY.Een tank van de Citroen HY Toch kan het voor veel problemen zorgen. Een revisie van het brandstofsysteem houdt in dat we alle brandstofleidingen vernieuwen en een nieuwe benzinepomp monteren. De overige onderdelen zoals; tank, tankvlotter en carburateur4 worden gedemonteerd, schoongemaakt en nagekeken.

    13. Motor
    14. Dit is het kloppend hart van uw HY.images/products/Heart.jpg De HY heeft weliswaar een robuuste Citroën motor5, maar toch lopen na verloop van tijd de paardenkrachten wat minder hard. Dan is het tijd voor een revisie. Voor een motorrevisie bouwen we uw motor uit en brengen deze weg naar een gespecialiseerd bedrijf. Deze vernieuwen de bussen en zuigers, vervangen alle pakkingen en monteren een nieuwe distributieketting. Wij bouwen de motor vervolgens weer in sluiten alles aan.

    15. Versnellingsbak
    16. Drie versnellingen en een achteruit, daar moet uw HY het mee doen!Een Citroen HY versnellingsbak Net als de motor is de versnellingsbak van een HY behoorlijk robuust, maar na verloop van tijd is ook HY toe aan revisie. Wij bouwen de V-bak uit en sturen hem naar een gespecialiseerd bedrijf die de hele bak leeghaalt, alles controleert en zo nodig lagers en tandwielen vervangt6. Als de balk gedemonteerd is, hebben we ook de koppelingsplaten, druggroep en het druklager op de werkbank liggen. Zo nodig vervangen we deze onderdelen voor nieuw gereviseerde.

    17. Koeling
    18. Vele HY's kampen met koelproblemen. Bij kleine ritjes in ons koude NederlandHeet van Citroen HY's heeft u wellicht geen probleem, maar dat wordt anders als u op vakantie bent met een volgepakte HY in het zonnige Frankrijk. Dan is het wellicht tijd voor een revisie van het koelsysteem. Hierbij laten we het koelsysteem eerst helemaal leeglopen, waarbij we ook het aftapkanaal in het motorblok openhalen. Vervolgens demonteren en controleren we de radiator, alle slangen en de waterpomp. De radiator krijgt een nieuw koelblok en we monteren een gereviseerde waterpomp. Na montage vullen we het systeem af met een moderne koelvloeistof die geschikt is voor motoren met een aluminium kop.

    19. Stuur
    20. Een Citroen HY tang Het stuursysteem van de HY is een gesloten systeem dat bij fabricage is afgevuld met vet. Behalve bij de stuurkogels kan dat niet worden doorgesmeerd. Reken zelf maar uit hoe oud het vet in uw HY is! Bij de revisie van dit systeem demonteren we de stuuras en de hulpstuurhuizen, halen het oude vet er uit en vullen het af met modern vet. In sommige gevallen is de slijtage van de onderdelen zo ver gevorderd dat er ontoelaatbare stuurspeling optreedt. In dat geval monteren we nieuwe stuurkogels en stellen de tandwielen van de hulpstuurhuizen opnieuw af.

    21. Fusees & aandrijfassen
    22. De HY heeft een heel apart fusee systeem, dat is afgekeken van de Traction.Een oude Citroen Op de fusees zitten smeernippels die u volgens het onderhoudsboekje om de 2.000- 5.000 km moet doorsmeren. Lang niet iedereen kan de 6-8 smeernippels vinden en als ze dan al gevonden zijn, zitten de kanalen dicht en lukt het niet er vet in te krijgen. Dan moet de zaak open. Wij kunnen deze klus voor u doen waarbij we alle vier de fusees open halen en inspecteren. Zo nodig plaatsten we nieuwe fusee kogels. Bij deze revisie nemen we ook de aandrijfassen mee. We demonteren de assen en halen het oude vet er helemaal uit. We controleren de kruiskoppelingen en tripodes7 en vervangen de hoezen. Na montage is alle weer soepel en gangbaar.

    23. Achteras
    24. Bij uw HY zit vrijwel alle mechanica aan de voorzijde van de wagen. Aan de achterzijde zitten -naast de achterwielen en -remmen- alleen nog twee achterassen met torsieveren.Een kogel lager van de Citroen HY De torsieveren geven weinig problemen, maar de lagers van de achterassen willen nog wel eens vast zitten. U merkt dit doordat de wagen aan de achterzijde een droge tik geeft bij het doorveren. Om de lagers te kunnen vervangen, moeten de assen er uit. Dat kan nog een hele klus zijn, want vaak zit het behoorlijk vast. Als de assen er uit zijn, vervangen we de lagers en vernieuwen de vetkeringen. Tevens stellen we de wagenhoogte achter opnieuw af volgens de fabrieksspecificaties of op de door u gewenste hoogte.

    25. Tectyleren
    26. Voor het behoud van de wagen is het aan te raden de onderzijde van uw HY èn de veleLeverancier van Citroen revisie bedrijf HY's Mooi holle delen door een professioneel bedrijf te laten tectyleren. Wij werken daarbij samen met het Dinitrol bedrijf Sjaak van Aalst in Alphen a/d Rijn.
      Het Dinitrollen gaat in 3 stappen:
      1. Schoonspuiten van de onderzijde van uw HY om al het vuil en oude beschermlagen te verwijderen;
      2. Zo nodig bijwerken8 van de onderzijde;
      3. Aanbrengen Dinitrol.
      Twee weken nadat de wagen in de Dinitrol is gezet, kunt u het plaatwerk schoonmaken en in de was zetten.

    Terug naar boven

  5. Plaatwerk
  6. Citroen heeft met de golfplaat voor de HY een ingenieuze oplossing bedacht om met heel dun plaatwerk toch een grote bus te kunnen maken. Helaas was dit plaatwerk niet berekend op een levensduur van meer dan 30 jaar. Vele bussen hebben nu dan ook plaatwerk- en roestproblemen. Inmiddels zijn er veel reparaties die we voor u kunnen doen. Hieronder twee veel voorkomende reparaties:Een oude Citroen HY met een zij klep

    1. Verkoopklep
    2. Vanaf de beginjaren van de HY was deze bus al populair bij kleine verkopers en marktlieden. Deze lieten vaak aan de zijkant een klep inbouwen. We hebben het truckje inmiddels door en kunnen voor u een hoge of lage klep inbouwen.

    3. Neusplaat
    4. Een kwetsbare plek bij de HY is de neusplaat achter de koplampen. Wij kunnen hier voor u een reparatieplaat inzetten. We slijpen het oude deel uit en zetten er een nieuw stuk golfplaat in. Hierna monteren we de koplampsteun en alles is weer in orde.

    5. Imperiaal
    6. Een oude Citroen HY En als u dan nog meer mee wilt nemen, kunt u een imperiaal op het dak [laten] monteren. Echter, een normale imperiaal met pootjes in de dakgoot is heel slecht voor uw bus. Wij monteren de imperiaal met speciale steunen op het dak. Zo deed de rijkspolitie dat destijds ook met hun HY's.

    Terug naar boven

  7. Onderhoud en reparaties
  8. Op veler verzoek van bestaande HY-eigenaren, kunt u nu bij ons ook terecht voor reparaties en onderhoud aan uw HY! Maar let op, het sleutelen aan een oude HY werkt in de praktijk toch wel heel anders dan het uitvoeren van reparaties aan moderne auto's.

    Een oude, geroeste Citroen HY Hier 3 praktijkvoorbeelden om dat te illustreren:

    1. Een klant komt bij ons binnen met de vraag of wij ook nog even willen kijken naar dat ene achterlicht op zijn HY dat niet meer werkt. Bij een moderne auto zou het in zo'n geval voor 99% zeker zijn dat het lampje zelf kapot is. Na 10 minuten is dat euvel verholpen.
      Bij de HY is de kans veel groter dat het helemaal niet aan het lampje ligt, maar dat de draadboom ergens gebroken is, of dat na 30 jaar de lamphouder geen massa meer maakt. Dat achterliggende probleem opsporen en oplossen kost flink wat meer tijd -en dus geld- dan het simpelweg vervangen van een lampje.
    2. Een oude Citroen HY

    3. Citroën heeft destijds voor de HY een heel boekwerk9 gemaakt met daarin allerlei standaard reparatietijden. Zo staat er voor het wisselen van een uitlaatspruit 48 minuten. Dat is prima te doen, MITS... alle bouten en moeren nog in goede staat zijn en dus netjes loskomen. De praktijk leert dat na 30 jaar de moeren sterk geroest zijn en vaak zo vast zitten dat bij demontage een aantal van de bouten afbreekt. Is dat bij uw HY het geval, dan kost de reparatie veel meer dan die 48 minuten.
    4. Enige tijd geleden werden we gebeld door wanhopige HY-rijder. Hij was al drie maanden bezig zijn voorremmen goed te krijgen en dat lukte maar niet. Inmiddels was alles vernieuwd, maar HY bleef zitten met een te groot remverschil. Toen deze wagen bij ons op de brug stond, viel ons op dat de achterste remplaat scheef stond. Bij nader onderzoek bleek dat de veren van de handremhevels verkeerd gemonteerd waren. Toen we dat hadden opgelost, was het remprobleem over. Klant blij, wij blij!
    Avontuur
    Deze voorbeelden laten zien dat het plegen van onderhoud en reparaties aan uw HY toch ook vaak een gezamenlijk avontuur is. Vooraf weten we geen van beiden precies welke verassingen we tegen gaan komen en soms zit het mee, maar soms kan het ook flink tegen zitten. Overleg gedurende de klus is dus belangrijk. Wij houden u op de hoogte van de vorderingen en eventuele verassingen, waarbij we dan samen overleggen hoe nu verder. Op deze wijze willen wij graag aan uw dierbare HY sleutelen.

    Terug naar boven

    Meesleutelen +

  9. Meesleutelen+
  10. Sinds enige tijd bieden wij u als HY's mooi de mogelijkheid om "Mee te sleutelen". Wat houdt dat in?

    Tijd is geld
    Meesleutelen + De basis achter deze nieuwe dienst is dat een reparatie aan een HY voor een groot deel bestaat uit arbeidsuren, en die arbeidsuren zijn duur. Dus dachten wij, kunnen we iets verzinnen waarbij de eenvoudige werkzaam¬heden door de klant zelf worden gedaan. Hiermee wordt onze werktijd minder en dus het factuurbedrag lager. We hebben dit idee nu een aantal keren uitgevoerd en het werkt prima, sterker, naast het feit dat het voor u een geldbesparing oplevert, blijkt dit mee sleutelen nog een aantal positieve bijeffecten te hebben.

    Meesleutelen = meebeslissen
    Tijdens de werkzaamheden aan uw HY zijn er regelmatig momenten waarop keuzes gemaakt moeten/kunnen worden. Bijvoorbeeld: Als tijdens het werken aan uw remmen blijkt dat de handremkabel eigenlijk ook slecht is, kunnen we direct met u overleggen of we deze meteen moeten vervangen, of dat u die kabel toch nog even wilt laten zitten. Maar soms zijn er ook keuzes t.a.v. de wijze van repareren of de vraag wat u zelf kan oplossen of niet. Wanneer u meesleutelt bespreken wij deze zaken direct met u en kunt u een veel betere afweging maken t.a.v. de mogelijkheden.

    Meesleutelen = praktisch lerenMeesleutelen +
    Als u meesleutelt, staat u met uw neus overal bovenop. Hierdoor leert u veel over uw eigen wagen en hoe u zaken eventueel een volgende keer zelf kunt repareren. Dit werkt in de praktijk prima, zeker ook omdat wij het leuk vinden u van alles te vertellen over de onderdelen die gerepareerd worden.

    Meesleutelen = zelf sleutelen
    En u kunt het meesleutelen ook gebruiken om zelf, onder toezicht, te sleutelen. Zeker als u zelf wel een beetje weet hoe een reparatie uitgevoerd moet worden, maar nog wat onzeker bent, kunt u dat deel zelf repareren op aanwijzingen en met hulp van ons.

Voetnoten:
1 Indien u nog geen eigen HY heeft, kunnen wij er ook een voor u zoeken.
2 Eventuele niet standaard accessoires kunnen we weer op een veilige manier aansluiten.
3 Wanneer heeft u voor het laatst een druppeltje olie op het viltje onder de rotor gedaan...?
4 Voor de dieseluitvoeringen reviseren we de brandstofpomp en vernieuwen de inspuiters.
5 De diesel is veelal van Indenor.
6 We gaan er daarbij van uit dat het pignon en kroonwiel nog goed is en teruggeplaatst kan worden.
7 Helaas worden er nog geen nieuwe tripodehuizen of de kogels gemaakt. Als deze onderdelen slecht zijn, moeten we van een andere buis een beter exemplaar zien te vinden.
8 Voordat er echt "ge-Dinitrolt" kan worden, moeten de eventuele slechte plekken in het chassis worden verholpen.
9 Dit is handboek 208390.

Terug naar boven